MTB Challenge

Sudety MTB Challenge - etap I - Kraliky

Poniedziałek, 23 lipca 2012 | dodano: 05.08.2012 | Rower:Mbike Ultimate Carbon | temp ˚ dst91.00/75.00km w05:48h avg15.69kmh vmax54.80kmh HR 155/190

Pierwszy etap prowadzi z Kudowy Zdrój do Kralik w Czechach. Dystans 88km mówi sam za siebie - lekko nie będzie. Ruszamy w dobrych nastrojach. Początek szybki, po asfaltach, szybko jednak rozciąga się stawka na podjeździe. Po pierwszych podjazdach są też krótkie zjazdy - długo już nie jeździłem w górach i nie czułem się pewnie. Dalej jest już lepiej. Bardzo śliski zjazd w Lewinie po trawie i błocie - tutaj moje opony Maxxis Ikon zupełnie się nie sprawdziły. Dalej stoimy w korku - nikt nie wie o co chodzi. Zagadka wyjaśnia się po kilku chwilach - czeka nas przeprawa około 100metrów rzeką. Początek udaje się jechać nie zamaczając nóg, ale dalej woda jest głębsza i w efekcie buty są przemoczone.. Kolejne kilometry poprowadzone są szybkimi szutrówkami, jest kilka stromych asfaltów - już pierwszego dnia doceniam miękkie przełożenie 22-36. Przed Podgórzem mamy pierwszy techniczny zjazd - zjeżdżam z duszą na ramieniu, zupełnie nie mogę się odnaleźć i zastanawiam się, co ja tu robię, jest fatalnie. Dopiero po chwili orientuję sie, że zjeżdżałem na zablokowanym amortyzatorze - to sporo wyjaśnia;)

Kolejne kilometry wiodą głównie szutrówkami. Na podjazdach jedziemy z Pawłem mocno, co skutkuje wypracowaniem coraz lepszej pozycji. Mijamy naszych rywali z Gomoli, Artura i Darka - po czasówce jesteśmy tuż przed nimi. Szybkie odcinki poprzeplatane są sekcjami błota i kałuż. Miejscami jest naprawdę ciężko. Dojeżdżamy w końcu do bufetu, na którym obsługuje nas Grzesiek Golonko. Bufet jest dosyć późno, bo w okolicach 35km. Robi się gorąco, nawet bardzo. Za bufetem mamy mocny podjazd, na którym niestety łapią mnie skurcze w obu nogach. Zaciskam zęby i staram się rozjechać. Szybko przechodzi, ale ból w nogach towarzyszy mi tak naprawdę do końca etapu. Kolejne kilometry wytyczone są po ładnym szlaku z widoczkami i skałkami tuż przy drodze. Przed miejscowością Spalona, w której przecinamy drogę do Zieleńca, mamy ostry podjazd po trawie. Dalej jedziemy szutrówkami zostawiając za sobą rywali z Veloclubbers. Ponownie mamy dobre tempo. Do drugiego bufetu prowadzą szybkie zjazdy z luźnymi kamieniami i miękkim poboczem. Nie lubię takich zjazdów, pisałem już o tym wieloktronie, ale dzisiaj czuję się wyjątkowo niepewnie na takich odcinkach. Paweł sporo na mnie czeka. Tuż przed bufetem mijamy punkt kontrolny - dobrze, że mój partner poczekał;)

Za bufetem ponownie napieramy z Pawłem, mamy dobre tempo. Po krótkim odcinku wąskim błotnistym singlem wyjeżdżamy na kamienistą szutrówkę. W pewnym momencie jadąc z młodym Rosjaninem, okazuje się, że Paweł ma mało powietrza w tylnym kole. Próba podpompowania, ale niezbędne okazuje się założenie dętki. Chwilę to trwa. W międzyczasie mijają nas kolejne osoby, Gomolaki, Romek.. Siła zespołu jednak polega na współpracy i stosunkowo szybko ponownie ruszamy do boju:) Kolejne kilometry gonimy, dopingowani po drodze przez Grześka G. Naszych rywali z Gomoli dochodzimy na trawiastym podjeździe i brutalnie porzucamy. Romek łapie się z nami, a nawet ucieka nam przed bufetem. Mijamy go na ostatnim asfaltowym podjeździe, za którym czeka na nas szybki zjazd po stoku. Paweł i Romek mijają mnie z zawrotną prędkością, a ja zwyczajnie boję się puścić klamki niebezpiecznie rozgrzanych i wyjących już hamulców. Na szczęście zjazd nie był długi. Uffff pora na objadanie się i uzupełnienie płynów.

Z ostatniego bufetu zlokalizowanego już na terenie Republiki Czeskiej do mety pozostało kilkanaście kilometrów. Czeka nas jednak mocny podjazd. Początek jedziemy z Romkiem, szybko dochodzimy Gomolaków, którzy uciekli nam na bufecie i jedziemy swoje. Nieskromnie powiem, że jednak tego dnia jesteśmy mocni na podjazdach. Szkoda, że tracimy na szybkich zjazdach przeze mnie. Dalej jedziemy szybkimi szutrówkami i próbujemy gonić zawodników przed nami. W końcu nadchodzi czas zjechania z pokonywanego właśnie pasma w stronę Kralik. Wbrew temu, czego się spodziewałem, zjazdy poprowadzone były ciekawym odcinkiem. Początek zjazdu jest średnio trudny, przejeżdżamy obok starego bunkra i zaczynamy bardziej stromy odcinek po korzeniach. Jest ciekawie:) Udaje mi się zjechać, ale na samej końcówce przy wjechaniu na asfalt zszedłem z roweru - źle oceniłem nachylenie zjazdu. Kawałek asfaltem i coś czego nie lubię - czyli szybki zjazd po trawie. Tutaj Paweł znów musiał na mnie czekać. Ostatnie kilometry do mety na rynku w Kralikach asfaltami. Tutaj mocno współpracowaliśmy z Pawłem, na ogonie siedziało nam bowiem dwóch zawodników.

Na mecie jesteśmy po blisko 6 godzinach. 25 miejsce w klasyfikacji TEAM pozostawia niesmak - gdyby nie moje skurcze i defekt w rowerze Pawła, mogłoby być nieźle. Szkoda, ale mimo wszystko nie jest źle. Inna sprawa, że czuję się kompletnie wypompowany. Spodziewałem się łatwego etapu - owszem było szybko i mało technicznie, ale jednak nie było lekko.

W Kralikach zakwaterowani jesteśmy w bardzo ładnej szkole. Po prysznicu idziemy na rynek na obiad. Później długo walczę z rowerem - poznaję przy okazji Sławka i Marcina. Wieczorem większą grupą odwiedzamy pizzerię i zjadamy gigantyczne porcje makaronu. Czeskie piwo dobre, nastroje pozytywne:)

Kategoria 050-100, Góry, Imprezy / Wyścigi, Mbike, MTB Challenge, W towarzystwie

Sudety MTB Challenge - prolog - Błędne Skały

Niedziela, 22 lipca 2012 | dodano: 05.08.2012 | Rower:Mbike Ultimate Carbon | temp ˚ dst8.40/6.50km w00:44h avg11.45kmh vmax0.00kmh HR 168/200

Półtora roku temu, jesienią 2010 roku, kiedy miałem na swoim koncie dwa górskie maratonu na dystansie mega (ciężka Głuszyca i błotnista Rabka), podjałem decyzję, że chcę jechać wyścig etapowy. Zdecydowaliśmy się z Gustawem, że pojedziemy razem etapówkę Sudety MTB Challenge. Ostatecznie, w roku 2011 zmienilismy z Pawłem plany i wystartowaliśmy w Beskidy MTB Trophy - zdecydował czynnik logistyczny i finansowy. Co się jednak odwlecze, to nie uciecze. Zimą 2011, zaplanowaliśmy, że w sezonie 2012 pojedziemy obie etapówki - w czerwcu MTB Trophy, a w lipcu wycieczkowo MTB Challenge, wszak sudeckie trasy mają opinię zdecydowanie łatwiejszych i szybszych. Decyzja zapadła, wpisowe opłacone, nie ma odwrotu. Jedziemy w teamie, to będzie próba znajomości;)

Zimowo-wiosenne przygotowania nie przyniosły poprawy kondycji i nie ukrywam, że w tym sezonie jeżdżę zdecydowanie poniżej oczekiwań. Start w MTB Trophy to była gorzka pigułka do przepłknięcia. Miałem w głowie jednak lipcowy start w Sudetach, nadzieję, że będzie dobrze. Sudety MTB Challenge jest specyficznym wyścigiem - każdy etap jest otwarty i finiszuje w innym miejscu niż start, konieczne jest zatem transportowanie bagażu, codziennie śpi się w innym miejscu. Na szczęscie dosłownie tydzień przed startem na wspólny wyjazd zdecydowal się Jarek - w podjęciu tej decyzji pomogła mu informacja o odwołaniu Carparthii. Jedziemy razem z Gustawem i Jarkiem i plan jest taki, że nasze bagaże transportuje samochodem Jarka jedna z dziewczyn z biura zawodów.

Wyjazd tradycyjnie dzień przed zawodami. Wyjeżdżamy w sobotę, wieczorem wyrobiliśmy się jeszcze z odebraniem pakietów startowych w biurze zawodów w Kudowie Zdroju. W pakiecie opaska na rękę z numerem, numer na kierownicę, profile etapów i roadbook. Ściganie zaczynamy w niedzielę krótkim prologiem pod górę. Spodziewam się szutrówek i asfaltu.

W dniu startu mamy dużo czasu - start dopiero po 14, my z Pawłem jedziemy dokładnie o 14:11, Jarek późno, bo dopiero po 15. W szkole poznajemy Romka (znajomy Jarka z Carpathii), Janusza i wielu innych zakręconych riderów. Przed startem zjadamy pyszny obiad i robimy rozgrzewkę. Jedziemy pierwszy kilometr trasy. Jestem w szoku, bo prolog zaczyna się mocnym podjazdem w mokrym lesie. Po ostatnich opadach trasa jest miękka i śliska. W miasteczku zawodów panuje świetna atmosfera, wielu turystów nam kibicuje. Przed startem spotkaliśmy Jurka z teamu:) W końcu nadchodzi godzina naszego startu.

Ruszamy bardzo mocno, za mocno. Na podjeździe spalam się totalnie, ale zaciskam zęby i kręcę mocno. Paweł trzyma tempo. Szybko doszliśmy zawodników przed nami. Mijamy odcinek po łące, śliski podjazd po trawie i strome podejście na Urwisko Beaty. Kawałek wąskim singlem po grani, wyprzedzają nas dwa zespoły - mocni hiszpanie i chyba niemcy. Krótki, ale bardzo szybki i wąski zjazd, przejazd łąką i znów jedziemy pod górę. Przez kolejne kilometry rywalizujemy z estończykami z Veloclubbers. Trasa prowadzi twardymi drogami zniszczonymi płynącą wodą i zanieczyszczonymi połamanymi gałęziami. Dopiero po kilometrze- dwóch jedziemy szybką szutrówką, krótki odcinek z kamieniami i wyjeżdżamy na asfalt. Mam zapas w nogach, dlatego biorę od Pawła bidon i motywuję go do mocnego deptania w korby. Asfaltowy odcinek pnie się w górę, ale szybko doprowadza nas na metę.

Obaj jestesmy padnięci. 8km sprint dał nam mocno w kość. Dopiero po kilku minutach, wypiciu kilku kubków powerade i rozmowach m.in. z Eweliną Ortyl wracamy do Kudowy. Zjeżdżamy asfaltami. Robi się chłodno, na szczęście zabrałem wiatrówkę. Po zjechaniu do Kudowy dopingujemy Jarka na pierwszym podjeździe.

Wynik prologu nie zachwyca, wiemy z Pawłem, że mogło być lepiej, z drugiej zaś strony, tak krótki etap o niczym nie przesądza, przed nami 5 dni jazdy po górach. Kudowa Zdrój zrobiła na nas świetne wrażenie, szczególnie Park Zdrojowy. Podobnie pozytywne wrażenie wywołuje atmosfera panująca w szkole - coś zupełnie innego niż na Beskidy MTB Trophy, gdzie czuć ściganckie napięcie każdego dnia. W naszej sali śpi m.in. Paweł Urbańczyk startujący w mixie z Kasią Sową, w sali obok jest Ewelina Ortyl i Wojtek Kozłowski. Do późnego wieczora w szkole wszyscy rozmawiają, najwidoczniej każdy, podobnie jak my, nie może się doczekać startu jutrzejszego etapu:)

Kategoria 000-050, Góry, Imprezy / Wyścigi, Mbike, W towarzystwie, MTB Challenge